tisdag 24 mars 2009

Blogg C Based on a true story - eller?

Jag har läst boken En riktig våldtäktsman skriven av Katarina Wennstam. Wennstam började som kriminalreporter på SVT och sadlade sedan om till att skriva böcker. Böcker baserade på sådant som hon sett på rättegångar och läst i domar.
I de två böckerna Flickan och skulden och En riktig våldtäktsman är det just våldtäktsfrågan som hon fördjupat sig i. I Flickan och skulden har hon lagt fokus på offret och hur de oftast diskrimineras i rätten.
I En riktig våldtäktsman läggs fokus istället på förbrytaren och på den generella, ibland kanske också diskriminerande/fördomsfulla synen på den ”typiske våldtäktsmannen”. Är alla män en potentiell våldtäktsman?

Katarina Wennstam har inte bara många åsikter inom området hon skriver om. Hon är också väldigt påläst och man märker att hennes intresse har lett henne till att gräva ännu djupare.
På det viset brukar hon många av de journalistiska verktygen när hon har sammanställt just dessa två reportageböcker.
Förundersökningarna har varit grundliga. Hon har intervjuat offer, förbrytare, poliser, psykologer och andra forskare inom ämnen som kan vara relevanta. Hon har besökt ungdomsanstalter, suttit med på rättegångar och läst x antal domslut för att kunna dra slutsatser som sedan presenteras i böckerna.
De fakta hon har fått fram presenterar hon på ett sätt där hon varierar egna resonemang, med litterära återgivningar av specifika fall. Tillsammans med detta väver hon även in intervjuer med andra relevanta personer.
De litterära återgivningarna är baserade på domslut och intervjuer som hon gjort, men om de är helt korrekt återgivna vet jag inte. Men det är känslan man får i alla fall. Och Wennstam är bra på att återge källor.
Men det är väl där en av riskerna finns med just att mixa litterära återgivningar med faktisk fakta, eller intervju. Det blir svårt att skilja på fiktion och verklighet, om det i detta fall skulle vara någon skillnad.

Jag gillar det här sättet att skriva. Det ger liv i texten och man får en mer realistisk uppfattning av det hela än om man bara skulle återge fakta och prata om folk i abstrakt form. Genom att ge en berättelse får man en annan inblick. Men som sagt, vissa risker finns ju.
Men källkritik, sanning och etik tycker jag fortfarande ska vara grundstenar i böcker som man väljer att kalla dokumentära. Det är en del av dokumentationen, att det ska vara god bakgrundsfakta och att läsaren kan lita på att det den läser är sant. Och om man vill ge en berättelse som målar upp det, men som inte är baserat på en sann händelse tycker jag att man kan återge det på ett stiligt sätt i texten.

På återskrivande

3 kommentarer:

  1. Hejsan :)
    Jag har också förundrats över de enorma mängder fakta som ligger bakom de här journalistiska böckerna. Undrar hur många researchtimmar författaren lagt ner innan boken är färdig.
    Och då ser vi ändå bara toppen på isberget.
    Jag vågar knappt tänka på hur stora mängder material som inte ens kom med i den slutgiltiga versionen.

    Det är intressant att höra(läsa) andras tankar om det här ämnet. Medans du verkar gilla det skönlitterära inslaget blir jag irriterad över att inte veta hur förvrängd verkligheten egentligen är. Iosf är ju inte ens en berättelse direkt från den som upplevt saken sann. Man får ju bara händelsen berättad ur deras synvinkel.
    hmm... Detta kanske betyder att journalisten får en bredare insyn då den pratar med så mänga människor.
    Varför har jag inte tänkt på det innan?

    Tack för att jag fick utnyttja din blogg för detta givande spånande ;)

    Ha en bra dag
    Jenny Bernström

    SvaraRadera
  2. Therese,
    Jag håller med dig om att Wennstam är imponerande i sitt researcharbete. När det kombineras med stilististisk förmåga kan ju resultatet inte bli annat än bra - och hon tar ju dessutom upp så viktiga frågor!
    Det man kanske kan fundera på är om vi som läsare blir "bortskämda". Eftersom allt ska presenteras som fiktion och underhållning tappar vi till slut förmågan och orken att sätta oss in i sådant som inte beskrivs med skönlitterära förtecken ...
    /Mia

    SvaraRadera
  3. Du har rätt i att det blir väldigt knivigt när fakta och fiktion smälts samman och man inte längre kan skilja på vad som är vad. Men i de flesta dokumentära böcker får man väl hoppas att det vi upplever som fiktion egentligen stämmer överens med verkligheten, eller iaf inte ligger långt ifrån den. Det hade varit kul att få veta mer precist vad du tycker om just denna boken, om den verkar gå över gränsen till fiktion eller inte? Även om det är väldigt svårt att avgöra.

    /Hugo Alatalo

    SvaraRadera